Ketterä työskentely
- Jori Kosonen
- 2.6.
- 2 min käytetty lukemiseen
Miten välttää ketteryysväsymys?
Keskity arvon tuottamiseen: Ketteryyden ytimessä on asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen ja niihin vastaaminen. Sen sijaan, että keskitytään pelkästään aikatauluihin ja ominaisuuksiin, on tärkeää määrittää selkeät liiketoiminnallisia tavoitteet ja mitata onnistumista asiakkaan kokeman arvon perusteella. Esimerkiksi onnistumista voidaan mitata asiakastyytyväisyyden, myynnin kasvun tai tuottavuuden parantumisen kautta.
Yksinkertaista: Karsimalla turhat prosessit ja keskittymällä olennaiseen vapautamme aikaa luovuudelle ja innovoinnille. Aloitetaan kokouksista: tarvitsemmeko jokaista kokousta? Voisiko päätöksiä tehdä tehokkaammin? Kun karsimme turhaa, säästämme aikaa ja voimme keskittyä tärkeimpiin asioihin. Sama pätee työtehtäviin ja tiedon hallintaan: automatisoidaan rutiinit, delegoidaan tehtäviä ja varmistetaan, että tieto on helposti löydettävissä.
Anna tiimeille vapaus: Ketterä työskentely edellyttää, että tiimit ottavat omistajuuden työstä ja tekevät itse päätöksiä. Kun luotamme tiimeihin ja annamme heille mahdollisuuden itse päättää, miten he työnsä tekevät, lisäämme heidän sitoutumistaan ja motivaatiotaan. Esimerkiksi tiimi voi itse päättää, millä työkaluilla he haluavat työskennellä ja miten he jakavat työtehtävät keskenään.
Luo kokeilukulttuuri: Epäonnistuminen on osa oppimisprosessia. Kannusta tiimejä kokeilemaan rohkeasti uusia ideoita ja työskentelytapoja. Kun luomme ympäristön, jossa virheet nähdään mahdollisuutena oppia, voimme edistää innovaatioita ja löytää uusia, parempia tapoja tehdä työtä. Esimerkiksi tiimi voi kokeilla uutta työskentelytapaa, kuten pari-ohjelmointia, ja arvioida sen jälkeen, toimiiko se.
Jatkuva kehittäminen: Ketterä työskentely on jatkuva oppimisprosessi. Säännöllisillä retrospektiiveillä arvioidaan, miten työskentelyä voidaan parantaa. Näissä tiimit pohtivat yhdessä, mitä meni hyvin ja missä on parantamisen varaa. Tavoitteena on löytää uusia tapoja tehdä työtä tehokkaammin ja tuloksellisemmin. Esimerkiksi retrospektiivissä voidaan pohtia, miten voimme parantaa yhteistyötä eri tiimien välillä, miten voimme tehostaa päätöksentekoa tai miten voimme vähentää työmäärää.
Ketteryys on matka, ei määränpää. Jatkuva oppiminen ja kehittäminen ovat avain menestykseen.
Mitkä ovat sinun mielestäsi parhaat tavat välttää ketteryysväsymys? Mitä konkreettisia kokemuksia sinulla on väsymyksen välttämisen onnistumisista? Ovatko ulkopuolisen asiantuntijan näkemykset ja vertaistieto edesauttaneet kokeilukulttuurin edistämistä?
Sari Hildén, Muutosjohtaja, Talent Network